Gå på opdagelse i vores store artikelsamling og find inspiration.

Artiklerne er fra Håndbog for Nyamputerede og medlemsbladet Balancegang.

Enkelte af artiklerne er skabt af Amputationskredsen (AK), en kreds under Dansk Handicap Forbund (DHF).

Forfodsamputation

Mød Dorte, som lod sig frivilligt forfodsamputere efter et liv med smerter, problemer og et hav af operationer.

Jeg hedder Dorte Lauridsen og er i dag 35 år.

Dansk atletikfænomen på ét ben

Alt kan lade sig gøre - også selvom du mangler et ben!

Tre finaler ved de Paralympiske Lege i London er det ambitiøse mål for 19-årige Daniel Wagner Jørgensen.

Se indslaget fra 2012 om Daniel.

Den bedste fod

Foden har ca. 26 knogler og et utal af ledbånd. Den kan bevæge sig i flere retninger samtidig, er smidig og støddæmpende i den første del af skridtet, mens den er fast og accelererende i den sidste del.

Kommunen bestemmer

Jeg er udmærket klar over, at Riget fattes penge, at kommunerne skal spare og at indkøb af proteser er udbudspligtige. I modsætning til rigtig mange andre indkøb kommunerne foretager, er der her tale om individuelt fremstillede hjælpemidler, som er fremstillet til os som amputerede – og kun os. Kommunerne køber dermed ind for os og til os uden hensyntagen til de i Serviceloven beskrevne kriterier, da kommunerne lader prisen være den altdominerende faktor.

S-Togenes flexvogne

”Jeg tog S-toget, linje B, forleden dag, fra Bernstorffsvej til Københavns Hovedbanegård. Her opdagede jeg, at der var en afmærkning i gulvet til min kørestol. Det var herligt. Jeg trillede ind på afmærkningen og følte, at her skulle jeg da bare holde.

Gør det nemt at komme rundt

AddSeat er bygget på en Segway og styres bl.a. ved hjælp af din vægt og styret. Den holder selv balancen. AddSeat har et hæve-/sænkbart sæde, så du kommer i øjenhøjde med fodgængere.

Kosmeser

Som benprotesebruger fylder protesen ofte en stor del af hverdagen. Derfor er det vigtigt, at de får en benprotese, de er glade for og også gerne stolte af.

Tina Elisabeth Houmøller på 30 år er født uden det nederste af højre ben og har lige fået en ny protese, som hun selv har været med til at designe.

Amputationer på skibe i gamle dage

I anledning af Amputationskredsens 10 års jubilæum udgav man et festskrift, som bl.a. indeholdt denne artikel om amputationer på skibe i gamle dage af Direktør Benno Blæsild, Fregatten Jylland.

Du mangler et knæ

”Med mit første computerknæ turde jeg endelig bære rundt på mit 2-årige barn”, siger Dorthe Wiklund.

Dorthe Wiklund havde indtil da været for bange for at falde med barnet i favnen med det mekaniske knæ.

Med røven i vandskorpen

Amputationsforeningen er for alle amputerede, der ønsker at leve et aktivt liv.

Nye hjælpemidler

Jeg er hofteamputeret og har fået mulighed for at køre på en trehjulet cykel med hjælpemotor. Jeg har et C-leg og havde problemer med at cykle med knæet.

At få et nyt knæ

Afslag fra kommunen, ny bandagist, brosten og benspænd mentalt

og fysisk.

Cykler til Paris

Den 3. juli 2015 vil Daniel Kulonka som den eneste benamputerede blandt 1449 andre cykelryttere fra hele norden indlede kampen mod børnekræft, når Team Rynkebys velgørenhedsprojekt løber af stablen.

Bandagist i en krigszone

Når man lige er blevet amputeret og skal til at forholde sig til et helt nyt liv med måske kun et ben eller ingen ben eller en manglende arm, kan livet synes uretfærdigt. Så er det godt en gang imellem at vende blikket ud til andre kontinenter for at se, hvordan andre amputerede har det.

Naturlig gang

Med sin topmoderne computer-, føler- og styreteknik er Genium banebrydende inden for benproteseteknikken for lårbensamputerede. Med dette system kommer man betydeligt nærmere en naturlig gang end med tidligere proteseløsninger. Genium Bionic Prosthetic-systemet reagerer intelligent på forskellige situationer i hverdagen og styres dermed intuitivt af personen.

Christoffer 11 år er amputeret

Intet kan holde Christoffer tilbage. Det skulle da lige være at tømme opvaskemaskine eller at gå tur med hunden. Det er kedeligt, når man i stedet kan spille golf, være målmand og spæne rundt på løbehjul.

Når fantomsmerter er et problem

Benamputeret indtog Nordkraft for én dag

Med en smittende entusiasme og nysgerrighed fik 16 ben amputerede mulighed for at prøve kræfter med alt fra balancegang til klatrevæg - og dans a la John Travolta - da Sahva inviterede til sportsdag i DGI-huset i Nordkraft, Aalborg den sidste weekend i januar 2012.

Kom rundt i byen

Parkeringspladser afmærket med et kørestolssymbol er reserveret til handicappede bilister. For at benytte disse parkeringspladser skal man have et handicapparkeringskort, udstedt af Danske Handicaporganisationers (DH) Brugerservice, liggende synligt i forruden

Høje hæle er no go

En plæneklipper satte en stopper for Lærkes drøm om at gå på høje hæle, men så er der hesten Skipper, katten Mustang og træer, der kan kravles i.

En søndag i august 2005 var familien Holm Austlid travlt beskæftiget i haven.

Protesens historie

I anledning af Amputationskredsens 10 års jubilæum udgav man et festskrift, som bl.a. indeholdt denne artikel om protesernes udvikling fra bronze og træben til nutidens totalkontaktproteser af Tonny Ploug.

Merudgifter efter serviceloven

Undersøgelsen er ikke af nyere dato, men fortæller, at du som amputeret skal huske at fortælle alle årsagerne til, at du har brug for at få dækket nogle merudgifter.

Benamputeret

Roskilde Dagblad bragte d. 25. februar denne artikel, og der er efterfølgede kommet flere indslag om emnet i Roskilde Dagblad og i TV2 Lorry.

Sponsoreret sportsweekend

”Har du også et robotben”, spørger en dreng mig. Han er med sin far til Amputationsforeningens Sportsweekend i Skovhytten på Thurø Rev.

Solen bager bravt ned over de glade og svedige deltagere. Det er nu ikke kun det gode vejr, der får dråberne til at pible i tindingerne.

Skær ind til benet, men hurtigt

Ifølge den engelske kirurg John Halle (1529-68) skulle en god kirurg kunne forene tre væsentlige egenskaber. Han skulle have et hjerte som en løve, et øje som en høg og hænder som en kvinde.

En robotarm til min søn

Hedder man Marc, er 7 år og bor i Ikast med far, mor og lillebror, er man ikke bare en helt almindelig dreng. For Marc er så heldig at have en far, der ikke bare slog sig til tåls med, at lægerne afviste muligheden for, at hans søn kunne få sig en elektronisk protese.

Populært gigtmiddel

Lægemiddelstyrelsen har fjernet tilskuddet til det ellers så populære gigtpræparat glucosamin, fordi man angiveligt fandt, at der ikke var tilstrækkelig dokumentation for effekten.

Det bekymrer ikke alene tilfredse brugere af produktet, som er blevet hjulpet til en hverdag med færre smerter og bedre livskvalitet, men også læger, der frygter, at det vil indebære øget brug af ibuprofen og andre gigtpræparater, der er kendt for at give bivirkninger.

Mød vores "eksperter" i balance

Er du ny-amputeret? Eller er du ”gammel-amputeret”, er du stødt ind i problemer med lovgivning, med din bandagist, med din overlæge?

Hvordan reagerer du når livet slår dig ud?

Bjørn Falck Madsen, journalist, kom forbi en nyamputeret, Marianne Palm, nær Roskilde.

Hvordan reagerer du når livet slår dig ud?

Cykelklub

På Strandlund i Charlottenlund, som er et fællescenter for både kommunale ældre- og handicapboliger og ejere, som skal være fyldt 40 år, har vi dannet en cykelklub.

Gode adresser og foreninger

PTU er en landsdækkende forening, der arbejder for at skabe ligeværdige vilkår og øget livskvalitet for de over 100.000 danskere, som har alvorlige skader efter en ulykke eller sygdom.

Protesetyveri

Protesetyveri!

og andre tvivlsspørgsmål vedr. forsikringer.

Løbesål

Den NYE Össur Flex-Run med Nike-sål

Nike introducerer en ny sål, der benytter den seneste udvikling inden for designmetoder og -teknologier for at skabe en slidstærk letvægts-kompositsål, der er nem at anvende sammen med Össur’s Flex-Run protesefod til amputerede idrætsfolk.

Jeg er så glad for min cykel

Vi har altid cyklet meget. Til og fra arbejde, i ferierne, sommer og vinter. Der er løbet nogle kilomenter under hjulene igennem årene, for vi cyklede omkring 20 kilometer om dagen om vinteren ......

amputeret14år.jpg

Amputeret i 14 års alderen

Jeg blev amputeret, da jeg var 14 år pga. en stafylokokinfektion. Infektionen opstod, efter at jeg havde slået knæet, fordi jeg var ude at glide på noget is. Jeg blev indlagt på sygehuset med septisk chok og var meget alvorligt syg.

Børn ingen hindring

Stefan er historien om at miste sit ben som 28-årig. En tur under en lastbil, masser af skader og et amputeret ben. Og om masser af gåpåmod og tre børn.

Kom rundt i byen

forbrugsgoder.jpg

Hjælpemidler og forbrugsgoder

Det er vigtigt at vide, at bevilling af hjælpemidler eller forbrugsgoder er uafhængig af din økonomi og dit forsørgelsesgrundlag.

Det er din kommune, der bevilger hjælpemidler og forbrugsgoder.

Hjælp til de våde stunder

Endelig kan du gå i bad med gips på arm eller ben uden at ødelægge forbindingen. Nyt dansk produkt i naturgummi er 100 % vandtæt, genanvendeligt og enkelt at bruge.

En kærligheds

historie

Jeg har et par gode venner – dejlige mennesker – som i en voksen alder har oplevet den store kærlighed. Jeg synes, deres historie skal frem i lyset, og da jeg ved, at de er for beskedne til selv at fortælle den, så gør jeg det hermed....

gakkedegang.jpg

Gakkede gangarter

Amputationsforeningen lånte Sahvas lokaler på Borgervænget på Østerbro, og de fungerede perfekt. Køkken, spisepladser og træningslokale i samme storrum - og ganganalyse… ja, på gangen.

Det hele begynder med et godt hylster

Protesehylstret er den suverænt vigtigste del af protesen. Et dårligt tilpasset hylster kan ikke reddes af et smart knæ eller fod. Omvendt kan et perfekt tilpasset hylster gøre.....

Frydenlundsvej 30, bygning E
2950 Vedbæk